Świetlica szkolna jest jedną z form opieki nad dzieckiem.
Szkoła ma obowiązek zastąpić dziecku rodziców w czasie zajęć szkolnych i gdy
rodzice pracują.
Świetlica jest miejscem, gdzie zaspakajane są szeroko
rozumiane potrzeby dziecka, nie tylko biologiczne, ale także psychiczne i
społeczne. Przebywają w niej uczniowie klas I-III, jednak starsze również
korzystają ze świetlicy.
Wychowawcy w swojej pracy z dziećmi kładą duży nacisk
na zaspakajanie potrzeb swoich podopiecznych, na które składają się przede
wszystkim potrzeba aktywności i działania, ruchu, kontaktów z rówieśnikami,
uznania w grupie, akceptacji i samoakceptacji, sukcesu a także potrzeby
poznawcze.
Aby sprostać
wymaganiom rozwojowym dzieci, świetlica musi spełniać szereg zadań :
1.
Organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej,
przyzwyczajanie do samodzielnej pracy umysłowej.
2. Organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej w pomieszczeniach i na powietrzu, mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny.
2. Organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej w pomieszczeniach i na powietrzu, mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny.
3. Ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, organizowanie
zajęć w tym zakresie.
4. Stworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki i kształtowanie nawyków kultury życia codziennego.
4. Stworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnej rozrywki i kształtowanie nawyków kultury życia codziennego.
5.
Upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny i
czystości oraz dbałość o zachowanie zdrowia.
6.
Rozwijanie samodzielności i samorządności oraz społecznej aktywności.
7.
Współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników świetlicy.
Z zadań tych bezpośrednio wynika działalność świetlicy,
która poprzez różnorodne formy pracy, jest miejscem sprzyjającym rozwojowi
dziecka.
Jest tutaj wiele możliwości wykazania się, poczynając
od preferowanej na zajęciach metody zabawowej,
zaspakajającej potrzebę aktywności i działania, poprzez uczestnictwo w
świetlicowych konkursach, zajęciach plastycznych, umuzykalniających,
praktycznych, dających duże szanse na zaistnienie w grupie rówieśniczej, a
nawet na forum szkoły czy poza nią. Bardzo ważne jest dostrzeżenie sukcesu
twórczego i prezentowanie twórczości dziecięcej eksponując prace na gazetkach
ściennych czy dekoracji sali.
Jednym z priorytetowych zadań świetlicy jest wpajanie
dzieciom zasad właściwego zachowanie się w grupie, umiejętności rozwiązywania
konfliktów a także kulturalnego i higienicznego trybu życia. Pomocą przy
realizacji tego zadania jest systematyczny kontakt z rodzicami i nauczycielami.
Należy jeszcze wspomnieć o jednym z najważniejszych
czynników, mającym wpływ na prawidłowy rozwój dzieci w wieku szkolnym, jakim
jest ruch. W okresie jesienno-zimowym prowadzone są zabawy ruchowe w salach,
jak i w nowej powstałej "Radosnej szkole" uczestnicząc w grach i
zabawach ruchowych.
Świetlica do realizacji swoich zadań dysponuje
różnorodną bazą materialną: TV, video, radiomagnetofon, odtwarzacz CD, biblioteka
z literaturą dziecięcą, zabawki, sprzęt sportowy a także szeroki wybór gier
edukacyjnych i zręcznościowych, także szereg pomocy rozwijających umiejętności
plastyczne i twórczość dzieci oraz ich sprawność manualną.
Posiadamy również komputery gdzie prowadzone są
zajęcia multimedialne, dzieci maja możliwość korzystania z internetu.
Tradycją świetlicy stało się ubieranie drzewka -
choinki bożonarodzeniowej. Jest dumą dzieci i wychowawców, podziwianą przez personel szkoły i rodziców.
Świetlica współpracuje z Samorządem Uczniowskim naszej
szkoły. Wspólnie organizujemy różne uroczystości i zabawy dla dzieci. Również
przygotowywane są dekoracje i elementy wystroju szkoły i sal lekcyjnych.
Od kilku lat świetlica prowadzi akcje zbierania różnych materiałów wtórnych. W tym roku szkolnym 2012/2013 wspólnie z Radą Rodziców zbieramy puszki aluminiowe zebrane
fundusze przeznaczone będą na nagrody w konkursach szkolnych jak i na nowe gry
do świetlicy.
Zasady funkcjonowania świetlicy normuje regulamin, z
którego wynika, że świetlica jest miejscem zapewniającym pomoc, odpoczynek,
posiłek, ruch, naukę, rozwijanie zainteresowań oraz rozrywkę. Wychowawcy
prowadzą zajęcia zgodnie z planem pracy opracowanym na bieżący rok szkolny.
Realizacja planu dokumentowana jest w dzienniku zajęć świetlicowych. Dane
dzieci i ich rodziców (opiekunów) gromadzone są na kartach zgłoszenia dziecka
do świetlicy.
W celu zapisania
dziecka do świetlicy szkolnej należy zapoznać się z PROCEDURĄ PRZYJMOWANIA,
ODBIERANIA I NIEODEBRANIA UCZNIÓW W ŚWIETLICY SZKOLNEJ w naszej
placówce:
- Warunkiem przyjęcia dziecka do świetlicy szkolnej jest złożenie przez rodziców "Karty zgłoszenia dziecka do świetlicy szkolnej" w terminie do 7.09. każdego roku szkolnego (kartę można pobrać ze strony lub z świetlicy).
- W przypadku zmiany jakich kolwiek danych ( np. nr telefonu rodziców/ opiekunów) umieszczonych w karcie przyjęcia dziecka do świetlicy rodzice /opiekunowie proszenie są o uaktualnienie danych,
- Wnioski rozpatruje Komisja Kwalifikacyjna w składzie:
§ dyrektor lub wiecedyrektor szkoły,
§ pedagog, psycholog
§ nauczyciele świetlicy.
- Do świetlicy szkolnej przyjmowani są w pierwszej kolejności:
- uczniowie klas I - III (wyjątkiem są rodzeństwa),
- uczniowie rodziców pracujących,
- uczniowie z rodzin niepełnych (rodzic pracuje),
- uczniowie dojeżdżający bez względu na to, czy rodzice pracują,
- uczniowie wymagający szczególnej pomocy opiekuńczo wychowawczej np. na wniosek wychowawcy, pedagoga, psychologa,
- Każdy uczeń ma prawo pozostać w świetlicy szkolnej bez względu na to czy jest zapisany, który czeka na kolejne zajęcia lekcyjne czy tez zajęcia dodatkowe,
- Uczeń, za swoje złe zachowanie w może otrzymać uwagę określonym w statucie szkolnym. Na wniosek p. dyrektora szkoły informując rodziców/ opiekunów uczeń może być usunięty ze świetlicy szkolnej
Świetlica otwarta jest w godzinach od 6.45 do 16.15.
II. ODBIERANIE DZIECKA
ZE ŚWIETLICY
1. Dzieci mogą być odbierane
również przez inne osoby upoważnione na piśmie przez rodziców (opiekunów
prawnych). Upoważnienie pozostaje w dokumentacji świetlicy. Może ono zostać w
każdej chwili odwołane lub zmienione przez rodziców (opiekunów prawnych).
2. Rodzice (opiekunowie
prawni) ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego ze
świetlicy przez upoważnioną przez nich osobę.
3. W sytuacjach sporadycznych odebrać dziecko ze
świetlicy może inna osoba dorosła wyłącznie na pisemną prośbę rodziców
(opiekunów prawnych)z własnoręcznym podpisem rodzica (opiekuna prawnego) i
aktualną datą.
4. Dopuszcza się możliwość
odbioru dziecka ze świetlicy przez niepełnoletnie rodzeństwo. Jeśli sytuacja
życiowa rodziny tego wymaga, rodzice (opiekunowie prawni) są zobowiązani do
złożenia pisemnego oświadczenia w tej sprawie . Rodzice (opiekunowie prawni)
ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoich dzieci w drodze ze szkoły do
domu.
5. Jeśli dziecko będzie się
opierało, płakało lub z innych przyczyn nie będzie chciało wyjść ze świetlicy z
osobą upoważnioną przez rodziców, dziecko nadal pozostanie pod opieką
nauczyciela, a dyrektor lub (w przypadku jego nieobecności) nauczyciel
niezwłocznie skontaktuje się telefonicznie z rodzicami w celu ustalenia
dalszego postępowania.
6. Wydanie dziecka osobie
upoważnionej przez rodziców nastąpi po wcześniejszym okazaniu przez taka osobę
dowodu osobistego - nauczyciel jest zobowiązany do wylegitymowania takiej
osoby.
7. Dziecko należy odebrać ze
świetlicy do godz. 16.15
8. Nauczyciel powinien nie
tylko wiedzieć, ale także widzieć, kto odbiera dziecko ze świetlicy. Ze
świetlicy lub miejsca przebywania grupy świetlicowej można pozwolić dziecku
odejść dopiero wtedy, gdy rodzic (osoba upoważniona) dotarł na miejsce pobytu
grupy.
10. Nauczyciel może odmówić
wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko wskazuje na
spożycie alkoholu lub zachowanie tej osoby jest agresywne. W takim przypadku
nauczyciel ma obowiązek zatrzymać dziecko do czasu wyjaśnienia sprawy oraz
skontaktować się z inną osobą upoważnioną przez rodziców do odbioru dziecka. O
zaistniałym fakcie powinien zostać poinformowany dyrektor lub jego zastępca,
oraz pedagog szkolny.
11. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania
dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
III. POSTĘPOWANIE W
SYTUACJI NIEODEBRANIA DZIECKA ZE ŚWIETLICY LUB ZGŁOSZENIA SIĘ PO DZIECKO OSOBY
NIEMOGĄCEJ SPRAWOWAĆ OPIEKI.
1. Dzieci powinny być
odbierane ze świetlicy najpóźniej do godziny 16.15
2. W przypadku braku
możliwości odbioru dziecka w godzinach pracy świetlicy (sytuacje losowe)
rodzice lub opiekunowie zobowiązani są do poinformowania o zaistniałej sytuacji
oraz do uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.
3. W razie wyczerpania
wszystkich możliwości, co najmniej kilkukrotnie dzwonienie do rodziców
/prawnych opiekunów lub osób upoważnionych, nauczyciel ma obowiązek po
kolejnych 15 min czyli o godz. 16.30 powiadomić o zaistniałej sytuacji
dyrektora szkoły, a następnie powiadomienie policji.
4. Z przebiegu zaistniałej
sytuacji nauczyciel sporządza protokół zdarzenia podpisany przez świadków,
który zostaje przekazany dyrektorowi szkoły.
5. W przypadku powtarzających się sytuacji nie
odbierania dziecka ze świetlicy w wyznaczonym czasie rodziców stosunku do
rodziców (opiekunów prawnych) zostaną podjęte odpowiednie działania np.
powiadomienie Sądu Rodzinnego.